Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Smrt v komunikaci pedagogických pracovníků a rodičů s dětmi předškolního věku
BELŠANOVÁ, Kristýna
Tato práce se zaměřuje na problematiku smrti, jejího vnímání dětmi a procesu truchlení u dětí. Pojednává o rozdílech při ztrátě blízké osoby u dospělých a u dětí, jak se pocity dětí v takové situaci liší a v čem se shodují s dospělými. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem probíhá komunikace o smrti mezi dětmi, jejich rodiči a pedagogy pracujícími v mateřských školách. Teoretická část se zaměřuje na truchlení u dětí a na vhodné způsoby komunikace s dětmi při ztrátě blízké osoby. V praktické časti práce popisuje a zhodnocuje dotazníkové šetření mířené na rodiče dětí a na pedagogy. Hlavním výsledkem práce je zpracování jejich názorů a zkušeností na toto téma z reality a jejich porovnávání s poznatky z teoretické části.
Fenomén smrti v práci sociálního pracovníka
Šurková, Diana ; Krahulcová, Beáta (vedoucí práce) ; Stretti, Sylvie (oponent)
Smrt blízké osoby je velmi aktuální téma, na které je důležité i v rámci sociální práce myslet. Předkládaná diplomová práce se nazývá "Fenomén smrti v práci sociálního pracovníka". Teoretická část je tvořena analýzou obsahu k tématu relevantní literatury, jejíž seznam vznikal metodou nabalování. Tato práce je rozdělena do třech hlavních kapitol, kdy první dvě vymezují teoretický základ a jsou zaměřeny primárně na definování smrti, anticipované a náhlé úmrtí, sebevraždu, truchlení a možnosti pomoci pozůstalým. Třetí kapitola je věnována samotné praktické části, kde jsou získaná data interpretována včetně jejich grafického znázornění. Cílem empirického šetření je skrze polostrukturované online dotazníky zodpovědět hlavní výzkumnou otázku: "Jak se studenti 2. ročníku Mgr. studia oboru SACH na HTF UK cítí být připraveni zvládat smrt klientů a konfrontaci s pozůstalými v rámci svého budoucího povolání?" Zajímalo mě, zda studenti u nás na fakultě nad touto problematikou přemýšlejí a jak ji vnímají. V rámci šetření bylo zjištěno, že se studenti necítí být připraveni na to se s tímto tématem ve své praxi setkávat. Za stěžejní část této práce považuji samostatnou podkapitolu, která obsahuje rozhovory s pracovníky, kteří se ve své práci setkávají se smrtí a pozůstalými. Skrze tyto citlivé zpovědi mapuji...
Ztráta blízké osoby a truchlení v období dětství a dospívání
KOVÁŘOVÁ, Kateřina
Cílem této bakalářské práce je mapovat vzpomínky vysokoškolských studentů, kteří mají, z období dětství či dospívání, zážitky ztráty blízké osoby či procesu truchlení. Vzhledem k záměrům výzkumu, bylo využito kvalitativního přístupu. Následující studie byla vytvořena s cílem zachytit, u každého z účastníků, jedinečnost prožitků a postojů k této tématice. Retrospektivní design taktéž umožnil, zaměřit se na jednotlivá hodnocení dopadu zážitku v kontextu se současností. Teoretická část se nejprve zaměřuje na vymezení základních témat, která následně ukotvuji v teorii. Zaměřuji se speciálně na postoj naší společnosti ke smrti V této části se také snažím popsat vývoj konceptu smrti u dětí. Témata ukotvuji v teoriích, které jsou dnes mezi profesionály přijímány. Zmiňuji se také o problematice dětského traumatického zážitku, kdy následně nabízím metody terapie a intervence. Praktická část se zabývá metodologickým pozadím výzkumu, ve kterém bylo využito polostrukturovaných dotazníků. Výzkumná část je založena na šesti případových studiích, které vychází z individuálních rozhovorů šesti dobrovolných účastníků. Výsledky studie demonstrují vysokou variabilitu dětských prožitků, které proces truchlení doprovází, což bylo, na základě dostupných teorií, předpokládáno.
Psychosociální pomoc při ztrátě blízké osoby
NĚMEČKOVÁ, Michaela
Práce se zbývá tématem pomoci při úmrtí blízké osoby. V první kapitole se zaměřuji na téma smrti a umírání obecně. Poukazuji na proměny smrti v minulosti a dnes, které mají za následek vymizení důležitých rituálů a tabuizaci fenoménu smrti. Práce má motivovat k zařazení tématu smrti zpátky do našich běžných rozhovorů, jako tomu bylo dříve, což je první krok při vyrovnávání se s úmrtí blízké osoby. Následující část se zaměřuje na práci se zármutkem a reakcemi pozůstalých na úmrtí jejich blízkého. V poslední části popisuji možnosti podpůrné činnosti poradců pro pozůstalé, psychologů, psychiatrů, svépomocných skupin a krizových center. Tato práce se soustřeďuje na důležitost mezilidských vztahů, potřebu solidarity a empatie v průběhu truchlení.
Jak seznámit děti s tématem smrti?
BRISUDOVÁ, Eva
Práce se zabývá tématem Jak seznámit děti s tématem smrti. Sleduje především truchlení, přijímání a ovlivnění dětí v otázce smrti. Pohled sociologie, který se zabývá historickým a současným nahlížením na smrt. Zde je nastíněna problematika smrti a pohřbívání, se kterou úzce souvisí úmrtí blízkého člověka, smutek a vzpomínání pozůstalých. Práce dále ukazuje pohledy dětské literatury na téma smrti. Tato literatura se stává průvodcem dítěte pro pochopení pocitů vnímaných při osobním kontaktu se smrtí. Dále uvádí, jak dítě přijímá a jak je ovlivňováno smrtí během svého života. V neposlední řadě poukazuje na důležitost komunikace a vysvětlení stávající situace dítěti. Hlavní roli zastává rodina či odborná pomoc, která by měla být dítěti poskytnuta. Přínos této práce vidím v tom, že kriticky sumarizovala dostupnou českou literaturu a krátce porovnala se zahraniční.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.